RUKOM PISANI

Prepoznatljiv izgled korice / naslovnice lista

Onog trenutka kada je školski list nadrastao oblik zbirke literarnih radova učenika, eventualno ukrašenih likovnim, započinje evolucija školskog lista u oblik kakvog je većina njih danas, neovisno o tome jesu li tiskani ili dostupni online. Školski list sjajan je medij za predstavljanje aktivnosti – škole, razreda, zajednice – iz pozicije učenika. Likovni, literarni i novinarski prilozi učenika zrcale osim svakodnevnog života i događanja unutar škole ili koje škola organizira, i stavove učenika, njihove interese kao i teme i aktivnosti koje ih zanimaju izvan školskog života.

Osnovna škola Belaj, danas područna škola Belaj u sastavu Osnovne škole Barilović, nalazi se na području Karlovačke županije. Jedna je to posve jednostavna izjavna rečenica. Kako smo do nje došli? Ili možda bolje izreći jedno od najzanimljivijih pitanja koje si kustos može postaviti – kamo nas muzejski predmet može odvesti? Obrađujući Zbirku učeničkih i školskih listova ulazimo u svijet škola i učenika, putujemo kroz vrijeme i različita mjesta i pratimo kako se mijenjaju…

Iz sadržaja prvog broja lista koji nam je omogućio da list lociramo u Belaj kraj Karlovca

Naša radost vodi nas u rane tridesete godine 20. stoljeća, a posebno privlači jer su četiri (od ukupno pet brojeva lista kojeg čuvamo iz 1932. i 1933. godine) ispisana rukom u jednom primjerku i ukrašena ilustracijama u bojama. Našu radost autorski potpisuju, a spomenuta četiri broja i ispisuju i ilustriraju učenici tada Osnovne škole u Belaju.

Opis igre, dio ponavljajućeg sadržaja (2. broj lista)

Prednje su korice ujednačenog izgleda(„dizajna“), s florealnim okvirom u bojama (4 broja rukom pisana) i osnovnim podacima o listu, a broj 3 i 4 informiraju nas o uredništvu i ilustratorici – sastavljači su bili svjesni potrebe impresuma. Literarni radovi su potpisani, kao i ilustracije (jedna učenica). Najveći dio priloga prate ilustracije, i u najvećem dijelu tematski se nadovezuju na literarne priloge odnosno nadopunjuju ih ili prenose ono što je napisano. O autorima literarnih priloga doznajemo ime i prezime te koji su razred. Detaljnijim pregledom rukopisa u svih pet brojeva moglo bi se zaključiti da je svaki autor ispisao svoj prilog u školskom listu. Sadržaj je oblikovan u pjesmice i sastavke. Teme koje se obrađuju uglavnom su iste – godišnja doba, ljubimci, uređenje škole, priče s poukama, narodni običaji, povijesne ličnosti, opisi igara, a ponavljaju se i narodne zagonetke i poslovice. Zanimljivo je da je list lociran upravo pregledavajući ga i iščitavajući priloge.

Narodne zagonetke s odgonetkama također su „stalni“ dio lista (broj 3)

Izlaskom petog broja list doživljava promjene – sadrži uvodnik učitelja, naklada je s jednog primjerka povećana na „primjeraka koliko bude potrebno“ (broj 5 umnožen je u 25 primjeraka), ilustracije više nisu u bojama (zbog umnažanja), manje ih je nego u prethodna četiri broja (ali i dalje prate priloge tematski).

List uređuju i sastavljaju učenici i u tome je njegova važnost i vrijednost – uvid je to u njihova iskustva, interese i želje.

Broj 5 lista donosi nam promijenjen izgled lista zbog umnažanja

Promjene u izgledu i izvedbi lista vjerojatno su uvjetovane „potražnjom“, a trud oko sastavljanja i izvedbe lista svjedoči želju da se iskažu interesi i talenti učenika, posebno imajući na umu da je stvaranje školskog lista ekstrakurikularna aktivnost koja i od učenika i od učitelja iziskuje, trud, volju i dodatno vrijeme.