
Igračka u najširem smislu zapravo je predmet s kojim se igra.
Iako se nekada smatralo da je igra rezervirana samo za najmlađu populaciju, današnje shvaćanje igre ima posve novo značenje. Igra ima važnu ulogu u odgoju i obrazovanju, kao aktivna metoda učenja i poučavanja te kao kvalitetno ispunjavanje slobodnog vremena. S tim je povezan i odnos prema igračkama i njihovom funkcijom odgojno-obrazovnog sredstva. Igračke potiču kognitivni razvoj djeteta, sastavni su dio odrastanja i dječjeg svijeta i neizostavni dio u istraživanju djetinjstva.
Igra i igračka prirodni su par; nužno se ne podrazumijevaju iako se savršeno dopunjuju jednako kao što mogu kvalitetno funkcionirati samostalno.
Najstarije igračke stigle su u Hrvatski školski muzej još za prvi stalni postav 1901. godine i bile su smještene u grupu XXXI. Uzgojne igračke. Radilo se o tri kompleta kamenčića za gradnju i slaganje koji su bili dar tvornice T. A. Richter & Comp. iz Beča Taj komplet s današnjeg gledišta možemo usporediti sa sveprisutnim i mega popularnim setovima Lego kockica. Poslije su se igračke nastavile prikupljati u Zbirku nastavnih sredstava i pomagala i Zbirku školske opreme, te su činile manju skupinu predmeta sve do 2018., kada je osnovana zasebna Zbirka igračaka. U novoosnovanu Zbirku prikupljaju se vrijedne igračke – muzejski predmeti, među kojima najviše one domaćih proizvođača kao što su Tvornica igračaka Biserka iz Zagreba, Jugoplastika iz Splita, Tila – 25. maj iz Labina, zatim Mehanotehnika Izola (Slovenija) te igračke proizvedene u ostalim zemljama u okruženju. Prema vrsti građe, to su lutke, plišane, drvene i gumene igračke, društvene igre, razna vozila (automobili, kamioni, vlakovi, avioni…) te tradicijske i različite igračke kojima su se igrala djeca od kraja 19. stoljeća do današnjih dana. Kao posebna kategorija sakupljane su (i još se sakupljaju) audiovizualne igre/zapisi i elektroničke igre, koje su od druge polovine 20. stoljeća postale neodvojivi dio svakodnevice djece, ali i odraslih.


Zašto se igračke čuvaju u Muzeju
Hrvatski školski muzej je mjesto na kojem se čuvaju predmeti povezani s odgojem i obrazovanjem, a dio njih su i dječje igračke koje pružaju uvid u djetinjstvo prošlih generacija i razvoj pedagogije kroz igru. One ne ilustriraju samo zabavu, već i način na koji se kroz igru učilo i razvijalo. Odražavaju društvene vrijednosti određenog razdoblja i pokazuju kako se školstvo i dječja svakodnevica mijenjalo kroz vrijeme. Djelatnici u Muzeja na vrijeme su prepoznali važnost igračaka kao kulturnih, povijesnih i obrazovnih predmeta te ih stoga prikupljaju, čuvaju, izlažu i interpretiraju za javnost.
Dio igračaka bio je i izložen na izložbi Stoljeće djeteta u Hrvatskoj – djetinjstvo i školovanje u 20. stoljeću, koju je Muzej otvorio krajem 2019. godine. Nažalost, izložbu se moglo posjetiti samo do 22. ožujka 2020., kada je zgrada Hrvatskoga učiteljskog doma, u kojoj se Muzej nalazi, tijekom velikoga potresa pretrpjela veća oštećenja te je zatvorena za javnost. Igračke, kao i sva ostala građa s izložbe, srećom su minimalno oštećene te su očišćene, pospremljene i preventivno zaštićene.

Koncem 2025. godine Školski muzej priprema novu izložbu o igračkama ovaj puta iz ponešto drugačijeg kuta gledanja. Naime u fokusu će nam biti hrvatske tvornice igračaka koje su s velikim uspjehom radile u drugoj polovini 20. stoljeća. Tvornice igračaka u Hrvatskoj u 20. stoljeću bile su važan dio industrije, ali i kulturnog života, jer su svojim proizvodima oblikovale djetinjstvo mnogih generacija. Ovaj put osim sjećanja na bezbrižno djetinjstvo koje sačuvane igračke pobuđuju, želja je predstaviti i/ili podsjetiti i na uspješan rad i doseg spomenutih tvornica te ukazati na praktičnost, visoku kvalitetu i vrlo uspješan dizajn samih proizvoda po kojim su hrvatske tvornice i njihove igračke bili prepoznati i izvan granica tadašnje države. Zabavno i poučno bit će u Hrvatskom školskom muzeju u mjesecu studenom 2025. godine. Pratite naš rad i dođite na izložbu.